Amerikai kutatók kísérleteznek egy nagy sebességű  gőzmozdony létrehozásával, amelyet szilárd bio-tüzelőanyag táplál. A Minesotai Egyetem által létrehozott, Összefogás a Fenntartható Vasútért (Coalition for Sustainable Rail - CSR) tudományos programon együtt dolgozik az egyetem Környezetvédelmi (IonE) és Természeti Erőforrások Kutató Intézete (NRRI) a Sustainable Rail International (SRI) nonprofit szervezettel.

Hasonlóan ahhoz, ahogy a mérnökök modernizálták a régi szélmalmokat, amikor kitalálták a szélerőműveket, az SRI egy 1937-es lokomotívot varázsol át a világ első bio-tüzelőanyaggal működő  gőzmozdonyává. Ehhez jönnek még a hatékonyság emelését célzó módosítások, és az aeronautika modern anyagainak felhasználása. Köszönhetően a modernizált tüzelési rendszernek, a továbbfejlesztett gőzhajtású elektromos generátornak és a kevés karbantartást igénylő futóműnek, a CSR 3463 képes lesz egy utasokkal teli vonat elhúzására.

Az átalakítás befejeztével, a kutatók szerint, a gőzmozdonynak már nem sok köze lesz egykori füstokádó társaihoz. A monstrum táplálásához az NRRI gyártja cellulózból a biokarbont, amely a szénhez hasonló energiasűrűségű, de nem tartalmaz nehézfémeket.

Ugyanakkor az elégetésekor kevesebb hamu és füst, valamint csak annyi széndioxid keletkezik, amennyit az alapanyagként felhasznált növények eredetileg elnyeltek.  Bár pontos adatokkal majd csak a tesztelés után szolgálhatnak, de az már most biztosra vehető, hogy a biokarbonnal működtetett mozdony üzemeltetése lényegesen olcsóbb lesz, mint a dízel-elektromos meghajtásúaké – állítják a CSR kutatói.

Az Aiolus News beszámolója szerint a CSR program célja bebizonyítani, hogy a szilárd bio-tüzelőanyagok és a gőzmotorok modern technológiájának házasítása életképes. Sőt, reményeik szerint – még a gőzhajtásúak világrekordját is megdöntve – a CSR 3463 sebessége meghaladja majd a 210 km/h-t (130 mérföld/h), felülmúlva minden létező dízel-elektromos mozdonyét.

süti beállítások módosítása