December első hétfőjétől immár a nagyközönség is igénybe veheti Párizsban az első elektromosautó-kölcsönző rendszert, az Autolib-et, amelyet a fővárosi önkormányzat a négy éve nagy sikerrel működő bérbicikli-hálózat mintájára hozott létre.

A kéthónapos próbaüzem után a villanyautók közül 250 darab kezdi meg működését a francia fővárosban és 45 környező településen. A környezetbarát szolgáltatás lényege, hogy a felhasználó a számára legközelebbi Autolib-ponton kiváltja a gépkocsit, s azt használat után egy másik kölcsönzőhelyen adhatja le.

Egyelőre egy ponton csak egy villanyautó áll rendelkezésre, de számuk fokozatosan bővül, s tervek szerint az Autolib-flotta 2012 májusára összesen 1200 kölcsönzőhelyen háromezer miniautóból fog állni. A kékmetál színű, négyüléses, háromajtós, GPS-szel felszerelt Bluecar egyszerre 250 kilométeres távot képes megtenni, végsebessége pedig 130 km/óra.

Bérautórendszer már létezik a világ több nagyvárosában, a francia újítás azonban a villanyautók teljesítményében rejlik: a konkurensekkel összehasonlítva a kisautók ötször nagyobb teljesítményű, lítium-fém-polimer alapú akkumulátorainak feltöltéséhez alig négy óra szükséges.

Az Autolib árszabási rendszere a bérbiciklik mintájára egyértelműen a rövid idejű, egy óránál rövidebb utazásokat ösztönzi. Az interneten vagy az állomásokon jogosítvánnyal, személyi igazolvánnyal és a kaucióhoz szükséges bankkártyával megváltható éves (144 euró) bérlettel rendelkezőknek az első félóra használatáért 5, a másodikért pedig 4 eurót kell fizetni. Aki heti (15 euró) vagy napi (10 euró) jegyet vásárol, annak az első félóra használata 7, a második pedig 6 euróba kerül. Az indulás előtt már hatszázan váltottak éves bérletet, a városvezetés pedig legalább 80 ezer előfizetőre számít.

A mágneses kártyával nyitható villanyautók elindításakor, illetve bármilyen technikai kérdés vagy baleset esetén a sofőr egy gomb megnyomásával tud kapcsolatba lépni a 24 órában működő technikai központtal.

süti beállítások módosítása