Kedvező tapasztalatokkal ért véget a kínai gyártmányú villanybusz három héten át tartó budapesti tesztüzeme. A városi közlekedésben egy dízel üzemű autóbusz több mint négyszer annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű elektromos busz, figyelembe véve az áramot előállító erőmű energiaveszteségét is.
 
Az eredmény a vártnál is sokkal kedvezőbb annak ellenére, hogy a nagy meleg miatt a busz klímaberendezését is szinte folyamatosan üzemeltetni kellett. A Levegő Munkacsoport sajtóközleményéből kiderült, a komoly teljesítmény részben annak köszönhető, hogy a villanymotor hatásfoka eleve jóval nagyobb, mint a dízelmotoré. A villanybusz további előnye, hogy fékezéskor és lejtmenetkor energiát táplál vissza, ellentétben a dízelbusszal, amely ezekben az esetekben energiát használ fel.

A budapesti közlekedésben pedig különös jelentőségű, hogy a villanybusz üresjáratban nem fogyaszt energiát. Ezzel szemben a BKV dízelbuszai gyakran üzemanyaguknak több mint 30 százalékát álló helyzetben égetik el, vagyis a megállókban, a végállomásokon, a piros lámpáknál, a zebrák és egyes útkereszteződések előtt, valamint a dugókban.

„Az utasok rendkívül elégedettek voltak a járművel, sokan mondták, hogy mielőbb szeretnének ilyen buszokkal utazni” - állapította meg Mezei Gyula, a Törökbálinti Önkormányzat szakembere, aki végig figyelemmel kísérte a próbaüzem lebonyolítását.

Lukács András, a civil szervezet elnöke elmondta, a Levegő Munkacsoport helyesen döntött, hogy elősegíti a villanybusz magyarországi kipróbálását. Úgy véli, most már a kormányon a sor, hogy a nulla emissziós buszokra kapható 85 százalékos uniós támogatásnak és a rendelkezésre álló egymilliárd eurós kínai hitelkeret egy részének felhasználásával mielőbb lecserélje a mindenkit mérgező, energiapazarló dízelbuszokat.

A villanybusz az elkövetkező napokban Szegeden és Kecskeméten mutatkozik be, majd Budapesten keresztül Bécs felé veszi útját.
 

süti beállítások módosítása