December elején Győrött bemutatták az első Magyarországon fejlesztett hibrid teherautót. A projektet az AMC Europe Kft., az Intermotor Kft. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma valósította meg mintegy 100 millió forintos fejlesztés eredményeként. A tanulmány jármű kialakítását a Baross Gábor pályázat mintegy 70 millió forinttal támogatta.

A konzorcium egy gyári, dízelhajtású Ford tehergépkocsit alakított át hibrid hajtásúvá a hátsó kerekek elektromos meghajtásának kifejlesztésével. A jármű - a vezető döntésétől függően -dízel vagy elektromos üzemben is tud működni.

Az elektromos üzem két, egyenként 30 kilowattos teljesítményű villamos motorral működik, a motorok a jármű hátsó tengelyét hajtják meg. A lítium akkumulátorokkal felszerelt jármű városi forgalomban 70-80 kilométert tud megtenni tisztán villamos hajtással.

A töltést részben napelemmel, részben hálózati töltéssel oldják meg, de lehetőség van arra is, hogy a fékezési energiát a jármű visszanyerje. Ez utóbbi az úgy nevezett „vonszoló töltés”. A teherautó tetején lévő 7 négyzetméteres napelemes egységnek pedig az a funkciója, hogy rátöltsön az akkumulátorra.

A konzorcium vezetője, az amerikai AMC magyarországi fejlesztő leányvállalata, az AMC-Europe Kft. a jármű elektronikus rendszereit fejlesztette a projektben. Az Intermotor Kft. feladata a villanymotorokat fejlesztése volt. Az egyetem a járműfejlesztést, az átalakítást és a hajtástechnika optimalizálását végezte, továbbá kidolgozta a teherautó számítógépes vezérlését is.

A járművet a továbbiakban országúton és városi közlekedésben is tesztelik majd. A tervek szerint az autó egyelőre a kutatás-fejlesztést és az oktatást fogja segíteni, a fejlesztők azonban arra számítanak, hogy akár piaci termék is lehet belőle - mint komplett autó vagy akár a benne működő egységek válhatnak piacképessé.

süti beállítások módosítása