Párizsban október első napjaiban megnyitotta kapuit a világ első önkiszolgáló elektromosautó kölcsönzője. Egyelőre még csak tesztüzemben, de december elején már hivatalosan is működne az Autolibnek keresztelt rendszer.

Eleinte mindössze 66, a későbbiekben viszont mintegy 3000 járműből állna a cég autóparkja. Az autókat minden, érvényes jogosítvánnyal rendelkező egyén kikölcsönözheti. Mindezt teheti napi vagy hetijeggyel, illetve havi bérlettel, ami voltaképp tagsági igazolványként működik. Ezen felül a tényleges használatkor bérleti díjat kell fizetni.

A bérautó-hálózat kiépítésének ötlete ezúttal nem egy autómegszállott, hanem Bertrand Delanoe párizsi polgármester fejéből pattant ki. A politikus három éve kötött szerződést a francia Bolloré cégcsoporttal 3000 darab elektromos városi mini autó gyártására.

Az autókölcsönző kialakítása a 2007 óta működő önkiszolgáló rendszerben működő biciklikölcsönző mintájára készült. Ha valakinek rövid távra szüksége van egy autóra – és már regisztrált tag, azaz váltott már valamilyen bérletet – , a legközelebbi Autolib állomáson kikölcsönzi a gépkocsit, majd használat után Párizs bármelyik másik kölcsönzőhelyén leadja. Maga a kölcsönzési díj félórás intervallumok után kerül számlázásra.

Érdekesség, hogy a tesztelésre bérelhető Bluecar egy töltéssel 250 kilométeres távot képes megtenni, és ha nagyon odalépnek neki, 110 km/óra sebességgel is mehet. A kocsi négyüléses, háromajtós és GPS-szel is fel van szerelve.

A tagsági díjak meglepően olcsóak. Az egynapos 10, az egyhetes 15 euróba kerül, míg az egyéves bérlet is csak 144 euró. Szakemberek számításai szerint, amennyiben a háromezer elektromos autó forgalomba állna, akár évi 22 ezer tonnával kevesebb széndioxid kerülne a francia főváros levegőjébe.

süti beállítások módosítása