Az elmúlt időszakban a japán autógyártók közül elsősorban a Toyota és a Nissan jeleskedett új, környezetbarát technológiákkal, melyeknek köszönhetően elsősorban ők kerültek előtérbe, róluk beszéltek „zöld autókkal” kapcsolatban. A Mazdáról kevesebb szó esett, pedig ma már ugyanúgy az élmezőnyben szerepel a károsanyag-kibocsátásának csökkentése elleni harcban.

Az elmúlt két évtized fejlesztéseinek köszönhetően jelentősen csökkentették a gyártóüzemekből a szemétlerakókba jutó hulladék mennyiségét, míg az újrahasznosítás területén 91%-os arányt értek el. Ehhez jött, hogy a járművek tömítései és fékbetétei nem tartalmaznak azbesztet, a poliuretánból készülő beépülő alkatrészek pedig CFC-gázoktól mentesen készülnek., A Mazda összes japán gyára ISO 14001-es környezetvédelmi tanúsítvánnyal rendelkezik.

Az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az üzemanyag-hatékonysággal kapcsolatos területeken, melyek közül elsősorban a belsőégésű motorokkal kapcsolatos SKYACTIV technológiával foglalkoztak.

Ennek köszönhetően a benzines változatú SKYACTIV-G, az eddig elért legjobb kompresszió-arányt, 14:1-et képes megvalósítani az általános 10:1-hez képest. Ez számos más előny mellett azt is eredményezi, hogy az autó 15%-kal kevesebbet fogyaszt és a szén-dioxid kibocsátása is csökken.

Emellett jelentős komoly kutatásokat végeznek az autók elektromos illetve hidrogén meghajtásával kapcsolatban is, és terveik szerint hamarosan egy hibrid modell bevezetéséről is beszámolhatnak. Nemrég egy hidrogén-meghajtású RX-8-cal is kísérleteztek, ami 2010-ben részt vett a Le Mans Into The Future eseményen is.