A rallysoknál nyerő a bioetanol

Címkék: autó e85

2011.03.01. 12:33

A tavalyi évben a magyar rally bajnokságban, két szakágban is olyan autó végzett az élen, amely E85-ös üzemanyaggal ment. Az OB I-es bajnokság N4-es-es kategóriájában az Aschenbrenner György vezette autó, míg az N3-oknál a Hibján József, Szurovcsák István páros végzett az élen.

Az eset azért is érdekes, mert néhány éve még szokatlannak, érdekesnek számított a bioüzemanyaggal hajtott autó a bajnokságban. Mostanra azonban a csapatok jelentős része – a tavalyi szezonban húsz csapat – már ezt használja.

A bioetanol üzemanyag versenypályákon történő engedélyezése a 2009-es szezont követően vitákat váltott ki a hazai autósport berkein belül. A zöld üzemanyag használata mellett érvelve a Magyar Bioetanol Szövetség több MNASZ egyeztetésen is részt vett az idényt megelőzően. A versenyzők szerint az alacsony fordulatszámon nagyobb nyomatékot tud leadni az autó, és az alacsony égési hőmérséklet miatt kevésbé melegszik a motor is.

A királykategóriában győztes Aschenbrenner-Pikó páros szerint a bioetanol a teljesítmény szempontjából a legjobb versenybenzinnel egyenértékű. Ugyanakkor nem jelent feltétlen előnyt, mert a többletfogyasztás miatt, 30 %-al többet kell magukkal vinniük.

Hibjánék egy Ford Fiestával lettek elsők, és számukra egyáltalán nem újdonság, hogy bioetanolos autóval versenyeznek. Csapatuk 2007-ben alakult és a következő szezonban már tisztán E85 üzemanyaggal üzemeltethető versenyautóval (Ford Fiesta ST Gp. N3-as csoport) indultak.

Versenyzőtársaik már az első évben komoly érdeklődéssel fordultak hozzájuk tapasztalataikkal kapcsolatban és nagyon örülnek, hogy többen is követik példájukat, és ma már ilyen népes mezőny használja az E85-öt.

Azonban nem vakon vágtak bele a kalandba, hiszen korábban több tízezer kilométert teszteltek tiszta E85-ös üzemanyaggal, problémamentesen. A versenyzés mellett egyébként is jelentős időt fordítottak tartós tesztekre, melyekben normál utcai benzines autók E85-tel történő használatát vizsgálták.

Nem szabad megfeledkezni ugyanis arról, hogy a technikai sportoknál, mint például az autóversenyzés egészen más szempontok érvényesülnek, mint a normál utcai autóhasználat esetén. Ezek az autók teljes átalakításon mennek keresztül, minden egyes darab egyedi, kifejezetten a célra tervezett. Itt nem az üzemanyag ára, vagy az átalakítás költségei az alapvető döntő tényezők, de a környezetvédelem sem. A legfontosabb szempontok, a teljesítmény, vagy a rövidtávon is maximális hatékonyság.