Bár a bioüzemanyaggal kapcsolatban többnyire csak a szárazföldi közlekedés kerül szóba, hamarosan akár a légiközlekedésben is utat törhet magának. Jelenleg egyetlen légitársaság sem folytat hosszú távú kísérletet a bioüzemanyag felhasználásával kapcsolatban, de Wolfgang Mayrhuber a Lufthansa elnök-vezérigazgatója már tavaly novemberben bejelentette, hogy cége az elsők között szeretné a légiközlekedésben kipróbálni.

Természetesen a bioüzemanyag használata csak egy része lehet a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását csökkentő tényezőknek. legalább ennyire fontos, ha nem fontosabb az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának növelése vagy a folyamatos karbantartás, hiszen a kitűzött környezetvédelmi célok csak további intézkedésekkel érhetők el. Emellett a bioüzemanyag használatának hatásait még számos kétség övezi, és éppen a környezeti és társadalmi hatásokat tekintve.

Többek között ezért is, a Lufthansa tervezett bioüzemanyag projektje 2011 áprilisában hathónapos kísérleti jelleggel indul, egyelőre csak a Frankfurt-Hamburg útvonalon menetrend szerint közlekedő Airbus A321-es géppel. A tervek szerint a gép egyik hajtóműve a kerozin és a bioüzemanyag 50-50%-os keverékével üzemelne majd.

A projektet a német kormányzat is támogatja és elsődleges célja, hogy megvizsgálják a bioüzemanyag alkalmazhatóságát, és hatását a hajtómű karbantartására és élettartamára. Szakemberek számításai szerint, a hat hónapos kísérlet alatt a Lufthansa mintegy 1500 tonnányi CO2 kibocsátást takarít meg.

Az áprilisban induló projekt egy nagyobb kutatás, a “FAIR” kezdeményezés része. Ennek keretén belül a repülőgépek jövőjét vizsgálják, és a bioüzemanyag alkalmassága mellett új hajtóműveket és más alternatív hajtóanyagokat, például a folyékony gázt is számba vesznek. A német kormány 5 milliós támogatásából 2,5 millió euró jut a Lufthansa “burnFAIR” projektjére.

Kérdéses azonban, hogy mennyire éri meg az egész a Lufthansának, hiszen a kísérletben résztvevő repülőgépet csak Hamburgban lehet majd feltölteni, továbbá számos belső folyamatot is módosítani kell, hiszen a Lufthansa egy gépet sosem alkalmaz kizárólag egy útvonalon.

A cég vezetője elmondta, a bioüzemanyag gyártásánál ügyelnek arra, hogy olyan beszállítótól kapják, aki igazolni tudja gyártási folyamatainak és a felhasznált anyagoknak a fenntarthatóságát. A Lufthansa által használt bio-szintetikus üzemanyagot egy finn cég a Neste Oil szállítaná. A vállalat évek óta együttműködik a Lufthansával és évekre visszamenő tapasztalata van a bioüzemanyag gyártásban.