Európa 2020-ig jelentős mértékben növelni kívánja a bio-üzemanyagok felhasználását. Ekkorra a közlekedésben felhasznált üzemanyagok esetében el kell érni a 10 energiaszázalékos bio-üzemanyag részarányt, aminek 90 százaléka élelmiszernövényekből származna.

Miközben újabb és újabb tanulmányok bizonyítják, hogy az etanol, mint bioüzemanyag felhasználása több szempontból is zsákutca, érdekes módon a magyar kormányzatok is kiemelt beruházásnak minősítenek erősen megkérdőjelezhető etanol üzem építéseket.

A költségvetés múlt évekbeli és mai helyzetében ugyancsak izgalmas kérdése, hogy miért mond le az állam több milliárd forint jövedéki adóról. Míg a hagyományos üzemanyagoknál ugyanis 120 forintot kasszíroz minden egyes eladott liter benzin után – sőt az ÁFÁ-val együtt ez 150 forint – addig az etanolnál nagyvonalúan lemond erről.

Így az E85-ösnél mindössze a 15 százalék benzintartalom után kell megfizetni a jövedéki adót, azaz kevesebb, mint 20 forintot. Nem csoda, hogy az autósok egyre nagyobb tömege fontolgatja a 260 forint körüli E85-ötre való áttérést, hiszen a benzin mintegy 100 forinttal drágább.

Aztán sokan csalódnak is, mert a 20 százalék körül fogyasztásnövekedés elviszi a haszon nagy részét, a precíz működéshez szükséges átalakító ára pár tízezer kilométer alatt térül csak meg, és egy meghibásodás már gazdaságtalanná teszi az egész procedúrát. Azt sem szabad elfelejteni, hogy nem minden autónál alkalmazható az átalakító, illetve garanciális autók esetében annak elvesztésével is járhat a beszerelés.

Végül pedig kérdéses, hogy meddig lesz ilyen alacsony fogyasztói ára, hiszen ma már a árat leginkább két szempont határozza meg: a világpiaci árak, illetve a jövedéki adó mértéke nem pedig az üzemanyagok tényleges előállítási költségei.