Az Európai Unió bio-üzemanyagokról szóló direktívája értelmében 2020-ra az üzemanyag felhasználás 10 energiaszázalékát megújuló üzemanyaggal kell helyettesíteni. A kérdés csak az, kinek jó ez? A növekedés sajnos az erdőirtások ütemét gerjesztheti a fejlődő országokban, de jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár a nagy távolságokról való szállítás is, azaz például az európai piac ellátása Dél Amerikában gyártott bio-üzemanyaggal.

Emellett nyílt titok, hogy a bio-üzemanyagok hozzájárulnak az élelmiszerárak növekedéséhez. Ez pedig a föld szegényebb országaiban hatalmas ellátási gondokat okozhat, de az árak folyamatos növekedése , a bio-üzemanyagok által okozott torzulások a gazdasági folyamatokban hazánkat sem kímélik.

A hazai üzemanyagokba jelenleg mintegy 4,7 százalékban kevernek bio-komponenst. A részarány növelése kapcsán azonban egyre többet hallani a nagy bioetanol tartalmú E85 üzemanyagról. Ezt az etanol gyártók beruházásairól szóló hírek és az internetes fórumokon az újfajta üzemanyag olcsóságát zengő írások népszerűsítik. Néha a környezetvédelem is megjelenik érvként, azonban valójában korántsem zöld színben.

A környezetvédők legújabb tanulmányai szerint nem növelni, hanem csökkenteni kellene a bioetanol részarányt az üzemanyag felhasználásban. Ugyanis amennyiben az alapanyagok előállítása olyan földterületen történik, ami korábban nem volt művelés alá vonva vagy a terület ugyan mezőgazdasági művelés alatt volt, de más növénykultúrákat termesztettek rajta, akkor az a szén-dioxid mérleget negatív irányba befolyásolja, vagyis több üvegházi gáz kerül a légkörbe, mint korábban.

Emellett magának az etanol gyártásnak és felhasználásnak szén- dioxid mérlege sem pozitív a mai előállatási folyamatokat tekintve, azaz egyáltalán nem biztos, hogy végül jobb helyzetbe kerülünk környezetvédelmi szempontból, mintha helyette továbbra is hagyományos üzemanyagot használtuk volna.

Sőt, az etanol-előállítás energiamérlege könnyen akár negatív is lehet, vagyis a bioetanol előállítása több fosszilis energiát használ fel, mint az így nyert üzemanyag energiatartalma. A tervezett hazai beruházások így könnyen lehet, hogy környezetvédőnek mondott szándékukkal ellentétben éppen növelnék a fosszilis energia felhasználását és a szén-dioxid kibocsátást.

Szerencsére a teljesítés határidejétől egyelőre még messze vagyunk, így van esély arra, hogy megfelelő megoldást találjunk a kérdésre, amivel úgy tudunk megfelelni az EU elvárásainak, hogy közben ténylegesen környezetbarátabb termékeket vezetünk be hazánkban.