A Bioüzemanyag alaposan megosztja az embereket, hiszen a téma még az internetes fórumokban is hatalmas vitákat kavar. Sokak szerint a jövedéki adó csökkentése mesterségesen gerjesztené az üzemanyagok iránti keresletet, miközben a takarékosságra és az energia hatékonyabb felhasználására kellene ösztönözni a lakosságot és a gazdaság szereplőit.

Felmerül ugyanakkor a kérdés, hogy a kormány által keresett bevételt nem lehetne-e
máshonnan megszerezni? A hagyományos üzemanyagok árai hétről hétre
rekordokat döntenek, és az előrejelzések már 400 forintról szólnak az, a bioetanolt 85%-ban
tartalmazó E85 benzin ára még mindig csak 270 forint körül mozog. Így nem csoda, hogy egyre több autós lát lehetőséget arra, hogy áttérjen erre a megoldásra. Ráadásul úgy, hogy többségük tisztában van azokkal az ellenérvekkel, amik az E85 ellen szólnak.

Az internetes fórumokon egyre több bejegyzés szól arról, hogy hidegben nehezen indulnak az
ilyen benzinnel működő autók, illetve visszatartó erő az, hogy az E85 használatához komoly költségeket (kb. 30-80 ezer forint) igénylő műszaki átalakítás szükséges egy hagyományos autóban.

A régebbi járműveket pedig óva intik ettől a megoldástól. Egy nemrég kiadott amerikai állásfoglalás szerint csak a 2007 után kiadott gépkocsiknak ajánlható az ilyen átalakítás. A legnagyobb csapda azonban, hogy egyáltalán nem biztos, hogy hosszabb távon is ilyen „olcsó” marad a bioüzemanyag, illetve az hogy a használatával megnövekedett fogyasztás miatt könnyen lehet, hogy a végszámla nem is olyan kedvező mint azt az autósok gondolják.

Az eredetileg környezetkímélő hatása miatt bevezetett bioüzemanyagok olcsósága jelenleg azoknak a jelentős kedvezményeknek köszönhető, amiket egész Európában megkapnak.

Ugyanakkor viszont érthetetlen ez a gyakorlat, hiszen mára számos nemzetközi és magyar zöld szervezet - köztük Levegő Munkacsoport - tanulmányokban bizonyította a bioüzemanyagok természetkárosító hatását, és drága előállítását egyre nagyobb nyomást gyakorolva ezzel Európa országainak döntéshozóira.

Simon Gergely, a Levegő Munkacsoport szakértője egy korábbi cikkében többször rámutatott
arra, hogy hibás az a bioüzemanyagokat támogató érv, mely szerint használatukkal lelassíthatnák az klímaváltozást. A civil szervezet szakértője szerint a jelenlegi bioüzemanyag-termelés már csak azért sem segít az éghajlatváltozáson, mivel 1,3-szor több hagyományos energia kell egy liter bioetanol előállításához, mint amennyi kinyerhető belőle, emellett egy liter etanolban csak kétharmadnyi energia van, mint egy liter benzinben.

A bioüzemanyagok csak a többszörös pénzügyi támogatásnak köszönhetően lehetnek versenyképesek Európában. Ráadásul a bioüzemanyag-termelés agyondotálása, illetve a kötelező 10 százalékos előírás előbb vagy utóbb mindenképpen az élelmiszer-termelés rovására megy, hiszen a gazdák azt fogják termelni, ami megéri nekik, amire támogatást kapnak. “Tehát, ami jó a lakosság 5-6 százalékát kitevő mezőgazdasági termelőknek, az könnyen rossz lehet a lakosság maradék 95 százalékának. Ráadásul a magas takarmányárak miatt  az állattenyésztők is nehéz helyzetbe kerülnek” - vélekedik Simon.

A bioüzemanyag tehát nagyon drága mulatság, ami csak állami támogatással vagy kötelezéssel életképes a piacon, a többletköltségeket pedig az adófizetők fizetik meg. Ahogy az Matolcsy György múlt heti kommentjéből is kiderült: az üzemanyagok jövedéki adója a költségvetések fontos bevételi forrása, melyre hosszú távon is szükség van. A bioüzemanyagok kedvezményeit pedig nyilvánvalóan más terméken keresztül lehet kitermelni, ez a gyakorlat pedig hosszabb távon a bioüzemanyagok elterjedésével tarthatatlan.

A Levegő Munkacsoport októberi törvényjavalsata alapján 2011-ben mintegy 10 milliárd forint bevételt jelentene az államkasszának a bioüzemanyagok hatékonyabb megadóztatása. A megjelölt összeg mindenképpen gondolkodásra kell késztesse a kormányt, hiszen ilyen gazdasági helyzetben luxusnak tűnhet egy ekkora bevételkiesés a bioüzemanyagok támogatása miatt.

A bioüzemanyagok elleni szakmai érvek pedig az E85-re áttérni kívánó autósoknak is figyelmezetésként szolgálhatnak, hiszen ha a támogatás megszűnik az E85 ára akár meg is előzheti a hagyományos üzemanyagok árát.