A finn VTT Technikai Kutató Központ új kutatási eredménye szerint lignocellulóz biomasszából magas minőségű bioüzemanyagot lehet gyártani egy Euró/liter alatti áron. A technológia alkalmas arra, hogy ezzel Európában termelő üzemet lehessen építeni. Az új eljárással a faalapanyag energiatartalmának több mint felét e végtermékké lehet alakítani. Az új eljárással a faalapanyag energiatartalmának több mint felét e végtermékké lehet alakítani. Az új eljárással a faalapanyag energiatartalmának több mint felét e végtermékké lehet alakítani.

A VTT kiértékelte az erdei apadékból megújuló, folyékony gépjármű üzemanyag gyártás technikai és gazdasági feltételeit. Az esettanulmányok négy különböző bio-üzemanyagra fókuszáltak, melyeket nyomás alatti fluidágyas gázosításon alapuló módszerrel állítottak elő. Ezen üzemanyagok: metanol (metilalkohol, faszesz), dimetil-éter (DME), Fischer-Tropsch folyadékok és szintetikus benzin.
 
A fatáj.hu cikke szerint az eredmények a lignocellulóz biomasszából (főleg kéreg és erdei apadék) gyártott megújuló bioüzemanyagokkal 50-67% energia-hatásfokot lehet elérni a végterméktől és az eljárás kondícióitól függően. Szakemberek számításai szerint ha a keletkező hőenergiát mint mellékterméket fel lehet használni távfűtésre vagy ipari gőznek, vagy bármi egyéb módon, akkor az értékesíthető energia és a biomassza összevetésében 74-80%-os energiahatékonyságot lehet elérni.
 
A kutató tudósok azzal számolnak, hogy a technológia üzemi működése esetén a folyékony gépjármű üzemanyagot 58-78 Euró/MWh áron lehet előállítani. Ezt benzin-egyenérték árra átszámolva a termelési költség 0,5-0,7 Euró/liter lenne. Ez azt jelenti, hogy a megújuló megoldás ára azonos szinten lenne, mint a fosszilis gépjármű üzemanyagok adó előtti ára, és olcsóbb lenne, mint a jelenlegi importált bioüzemanyagok ára.
 
Mindegyik esettanulmányt 300 MW kapacitású biomasszából-üzemanyag (BTL plant: biomass-to-liquids) üzemre alapoztak. A 300 MW megfelel egy nagy távfűtőmű kapacitásának. Az ekkora biofinomító mintegy 150.000 autó számára elegendő gépjármű üzemanyagot képes előállítani. Az EU célja, hogy a szállítási szektorban a megújuló energia hányad elérje a 10%-ot. Finnország számára a 20% elérése a cél.
 
Mint a fatáj.hu is beszámolt róla, a hosszú fejlesztési munka után a termelési eljárás technikai működőképességét alaposan ellenőrizték a VTT tesztberendezésein, valamint ipari próbaüzemi körülmények között is Finnországban és az USA-ban. A technológia immár alkalmas az első üzleti alapú és méretű termelésre.
 
A kutatási eredmények alapján a legjobb hatékonyság és a legalacsonyabb termelési költség a biometanol (biofaszesz) előállításával érhető el. A technológia üzletivé tételével kapcsolatos kockázat is alacsonyabb a biometanol esetében, mint a többi terméknél.

süti beállítások módosítása