Tavaly tavasszal kezdte meg a termelést Marokkóban a Renault új gyára, amelynek teljes kapacitása évi 400 ezer autó lesz. A Tanger melletti üzemben elsősorban a francia konszernhez tartozó Dacia márka modelljei (Dokker, Lodgy, Sandero) készülnek. Terveik szerint hamarosan bővítenék a gyárat ennek köszönhetően a franciákkal fúzióra lépett Nissan egyik-másik típusa is itt készülhetne.

A marokkói autógyár érdekessége azonban nem csak ez, hanem az alacsony fokú gépesítés. A hatalmas csarnokokban jóval több munkást látni, mint hasonló európai üzemekben. A gyártási folyamatoknak mindössze 6 százalékát végzik robotok, az automatizálásra elsősorban a fényezőcsarnokban számítanak. Ennek oka, hogy a robotok még mindig pontosabban dolgoznak.
 
Jacques Prost, a Renault Maroc vezérigazgatója szerint, egy gépkocsi előállítási költségein belül 12-15 százalékot tesz ki a munkabér és járulékai. Márpedig a bérek Marokkóban két és félszer alacsonyabbak, mint a Dacia "anyaországában", Romániában.
 
Az afrikai országban a törvényben megszabott minimálbér átszámítva havi 280 euró. A Renault-nál viszont jócskán megéri dolgozni, hiszen ennél 12-15 százalékkal többet fizet a tangeri üzem alkalmazottainak. Viszont profitál abból, hogy az észak-afrikai országban a heti munkaidő 44 óra - szemben a franciaországi 35 órával.
 
A tervek szerint a teljes kapacitás elérése után maga az autógyár hétezer embernek ad majd munkát, a beszállítói kör pedig további 40 ezer munkahelyet jelent Marokkó számára. Szakképzett munkaerőből még hiány van az afrikai országban. Ezért a Renault járműtechnikai oktatási központot működtet a gyár területén, melynek létrehozását a marokkói kormány finanszírozta.
 
A tulajdonosok mégsem erre a legbüszkébbek, hanem a gyár környezetvédelmi mérlegére. A technológia során keletkező szennyvíz teljes mennyiségét ugyanis újrahasznosítják. A forróvizes kazánokat olajbogyómagból, dióhéjból és aprófából készült biomasszával fűtik. Az üzem villamosenergia-igényét víz-, nap- és szélerőművek fedezik. Ezeknek az eljárásoknak köszönhetően a szén-dioxid-kibocsátás 98 százalékkal alacsonyabb a hasonló autógyárakénál.

süti beállítások módosítása