A hibrid buszoké a jövő?

Címkék: hibrid európa

2012.06.29. 10:55

A haszongépjárművek körében egyre elterjedtebbek a hibrid hajtáslánccal rendelkező típusok, elsősorban persze az autóbuszok kategóriájában. Ez nem véletlen, hiszen a hajtáslánc előnyei elsősorban a városi közlekedésben domborodnak ki. A nagyobb és tehetősebb városok éppen ezért nem is egyesével vásárolják az ilyen típusú járműveket.
 
Amíg nálunk ezzel kapcsolatban a hét „szenzációja” a kecskeméti hibrid busz bemutatása volt, addig Göteborgban 25 darabos flottát vásároltak. A Volvo 7700-as hibridek a gyártó állítása szerint akár 37%-al kevesebb üzemanyaggal is beérik, mint hagyományos dízel variánsaik.

A busznak az alacsonyabb fogyasztás mellett eleve kisebb a károsanyag-kibocsátása, de a svéd városban már régóta biodízellel tankolják a tömegközlekedési eszközöket. A hibrid hajtáslánccal kombinálva azonban még tovább – körülbelül a felére – csökken a Volvo-k nitrogén-oxid kibocsátása, egy sima dízelbuszhoz képest. Ezt a típust két éve vezették be, és népszerűségét jól mutatja, hogy napjainkig 18 országban, több mint 700 példányt értékesítettek belőle.

Ezzel szemben Kecskeméten csupán pár órás próbaút erejéig ismerkedhetett az utazóközönség a Mercedes-Benz Citaro BlueTec®-Hybrid autóbuszával, de a város vezetése többek között a Hess, Solaris, Volvo és más gyártók járműveinek a bemutatását is tervezi. A tervek szerint a közösségi közlekedés fejlesztése projekt keretében 35-40, környezetkímélő autóbusz beszerzése valósulhat meg.

A kecskemétihez hasonló típusú járművet használnak Rotterdamban, Krefeldben, Mühlheimben, Drezdában és Hamburgban is. A Mercedes-nél egyébként arra számítanak, hogy 2015-ben az újonnan megrendelt városi buszok 10-15 százaléka már hibridhajtású lesz világszerte.
 

süti beállítások módosítása